Sejarawan Muda Membongkar Rahsia

Sejarawan Muda Membongkar Rahsia

WELCOME! -Terima Kasih- Kami Ucapkan Dalam Pelbagai Bahasa Dunia.

Bahasa Inggeris : Thank You
Bahasa Sepanyol : Gracias
Bahasa Jepun : Arigato, Arigato Gozaimasu, Arigato Gozaimashita
Bahasa Belanda : Dank Je
Bahasa Italia : Grazie
Bahasa Korea : Gamsa-hamnida
Bahasa Mandarin : Xie-xie
Bahasa Arab : Syukran
Bahasa Afrika : Dankie, Baie Dankie
Bahasa India : Danyavad, Dhanyawaad, Shukriya
Bahasa Finlandia : Kiitos, Kiitoksia
Bahasa Tagalog : Salamot
Bahasa Thai : Khwap khun, khwap khun khrap
Bahasa Scotlandia : Thank ye, Thenk Ye

Followers

Saturday 14 April 2012

3 Hubungan dalam tamadun islam


Assalamualaikum wbt.





Diatas ialah gambar yang merujuk kepada 3 hubungan utama yang diterapkan dalam Tamadun Islam iaitu, hubungan kita selaku manusia dengan pencipta. Hubungan kita sesame hambaNYA yang lain. Serta yang terakhir ialah, hubungan antara kita dengan alam ciptaanNYA.

Bagaimana kita menjaga hubungan denganNYA?
-Allah telah menetapkan prosedur ibadat yang sempurna kepada kekasihnya Nabi Muhammad SAW, lalu ilmu yang dimiliki baginda disebarkan dikekalkan pengunaanya sehingga ke hari ini. Ibadat kepada Allah SWT ialah hubungan yang paling tinggi darjatnya dalam kehidupan manusia dimana ianya mengatasi hubungan sesame manusia malah hubungan manusia dengan alam.

Bagaimana cara menjaga hubungan sesame manusia?
-Asalnya kita adalah dari keturunan Nabi Adam a.s. Maka dengan itu, hubungan kita semua merupakan keluarga yang pada asalnya dari jiwa yang satu. Oleh itu, hubungan sesame manusia perlu dijaga agar tidak berlaku kezaliman. Antara cirri-ciri yang perlu ada pada setiap hambaNYA ialah saling menghormati tanpa mengira bangsa. Tanam pada diri sikap tolong menolong. Serta sifat-sifat lain yang mendatangkan manfaat kepada kita sendiri.

Pada awalnya, kita semua bersatu dalam konsep kesatuan ummah. Islam tidak pernah mempertikaikan agama lain malah tidak pula bersifat kebangsaan serta tidak terbatas dalam lingkungan sempadan geografi mahupun politik.

Allah turut berfirman dalam surah al-Hujurat ayat 13 yang bermaksud :
“Wahai umat manusia, sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan kami telah menjdaikan kamyu berbagai bangsa dan bersuku (puak) supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain. Sesungguhnya semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang ebih takwanya di antara kamu (bukan keturunan atau bangsa). Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi maha mendalam pengetahuanNYA”


Bagaimana pula mahu menjaga hubungan dengan alam?
-Fungsi alam semesta ialah untuk member kepentingan kepada makhluk ciptaanNYA. Justeru itu,selaku khalifah Allah SWT, kita selaku manusia bertanggungjawab dalam memastikan alam terpelihara. Beza antara manusia dan alam (ciptaanNYA) ialah, manusia mempunyai taraf yang berganda tinggi kerana dianugerahkan akal fikiran dimana tidak dimiliki oleh alam mahupun binatang.

No comments:

Post a Comment