Sejarawan Muda Membongkar Rahsia

Sejarawan Muda Membongkar Rahsia

WELCOME! -Terima Kasih- Kami Ucapkan Dalam Pelbagai Bahasa Dunia.

Bahasa Inggeris : Thank You
Bahasa Sepanyol : Gracias
Bahasa Jepun : Arigato, Arigato Gozaimasu, Arigato Gozaimashita
Bahasa Belanda : Dank Je
Bahasa Italia : Grazie
Bahasa Korea : Gamsa-hamnida
Bahasa Mandarin : Xie-xie
Bahasa Arab : Syukran
Bahasa Afrika : Dankie, Baie Dankie
Bahasa India : Danyavad, Dhanyawaad, Shukriya
Bahasa Finlandia : Kiitos, Kiitoksia
Bahasa Tagalog : Salamot
Bahasa Thai : Khwap khun, khwap khun khrap
Bahasa Scotlandia : Thank ye, Thenk Ye

Followers

Thursday 12 April 2012

Ketamadunan ISLAM Yang Mengubah Dunia.

Assalamu'alaikum w.b.t.. Salam Sejahtera Buat Semua..
Hai Hai ! Kembali lagi kepada isu 1001 persoalan mengenai tamadun  islam dan tamadun asia.
Dalam isu kali ini, kami berlima ingin membawa saudara/saudari kepada satu fenomena unik yang kita sendiri tidak sedar akan hakikatnya.

Apakah? Tentu anda semua tertanya-tanya.
Ya, isu kali ini berkait rapat dengan Agama rasmi negara Malaysia iaitu agama Islam. [Proud to be born as Muslim]

Apakah sumbangan tamadun dan apakah yang wujud dalam tempoh pembangunan sesebuah tamadun untuk menjadi terkemuka? anda semua ingin tahu?

Secara umumnya, kita tahu bahawa ketamadunan telah membawa kepada pelbagai penemuan baru dan para sejarawan juga telah membuktikan yang dalam setiap tamadun itu mempunyai keunikan nya yang tersendiri. keunikan yang dimaksudkan di sini adalah berkaitan cara hidup terutamanya. Yang membezakan sesuatu tamadun itu dengan tamadun yang lain nya juga adalahd aripada cara hidup mereka, kepercayaan mereka, sistem ekonomi, geografi dan pelbagai aspek lain lagi.

Kali ini kami ingin berkongsi mengenai penemuan-penemuan revolusi tamadun islam yang telah mengubah dunia. 
Mengubah dunia ?  
Ini adalah persoalan yang ingin kita kupas.
Selamat Membaca !


Kehidupan moden tak lepas dari penemuan-penemuan ilmuwan Islam. Projek 1001 kembali mengingatkan sejarah 1000 tahun warisan Islam yang kita seperti lupakan. Mungkin juga kita tidak tahu ??
Di pameran Muzium Sains London, mendedahkan banyak perkara yang menyumbang kepada tamadun bukan barat (yang manusia agung-agung kan). Penemuan-penemuan yang mereka ketengahkan adalah dari tamadun bukan Barat, seperti kerajaan Islam meliputi Sepanyol dan Portugis, selain Italy dan merebak kepada pedalaman kawasan China.
Inilah penemuan Islam yang menakjubkan. !

1. OPERASI PEMBEDAHAN


Sekitar tahun 1000, seorang doktor Al Zahrawi menerbitkan 1500 halaman ensiklopedia yang menggambarkan tentang operasi pembedahan yang digunakan di Eropah sebagai rujukan pakar perubatan selama lebih daripada 500 tahun. Di antara penemuan doktor Al Zahrawi adalah menggunakan larutan usus kucing untuk menjadi benang jahitan pada luka, dan menangani operasi kedua mengeluarkan jahitan pada luka. beliau juga dilaporkan mencipta sepasang alat penyepit untuk pembedahan.


2. KOPI


Kopi ketika ini telah dinikmati oleh setiap lapisan masyrakat diseluruh dunia. Kopi pertama kali dibuat di Yaman pada sekitar abad ke-9. Pada mulanya kopi membantu kaum sufi berjaga lewat malam untuk beribadah. Kemudian dibawa ke Kaherah oleh sekelompok pelajar dan kemudian kopi disukai oleh semua orang pada ketika itu. Pada abad ke-13 kopi dibawa menyeberang ke Turki, namun kopi diperkenalkan di Eropah pada abad ke-16,kopi pula dibawa ke Italy oleh pedagang Venice.

p/s: zaman sekarang,kopi digunakan untuk berjaga malam kerana? assignment yang tidak siap-siap.. Lumrah seorang pelajar.

3. MUZIK


Muzik islam memiliki pengaruh penting di Eropah. Antara alat muzik banyak datangnya ke Eropah melalui Timur tengah adalah seruling dan rahab, nenek moyang biola. Nota muzik skala moden juga dikatakan berasal dari abjad Arab.

4. MESIN TERBANG
















Abbas Ibn Firnas adalah orang pertama yang cuba membina kapal terbang membuat dan menerbangkannya. Pada abad ke-9, dia melukis sayap dan alat khas seperti kostum burung. Dalam percubaannya yang terkenal di Kordova, Sepanyol, Abbas Ibn Firnas berjaya terbang tinggi untuk beberapa saat sebelum terjatuh ke tanah dan mengalami patah tulang belakang. Rekaannya menjadi inspirasi bagi seniman Itali, Leonardo Da Vinci ratusan tahun kemudian.

5. ALGEBRA














Algebra berasal daripada tajuk buku matematik yang terkenal di Parsi pada abad ke-9. 'Kitab al-Jabr Wal-Mugabala', diterjemahkan ke dalam buku 'The Book Of Reasoning and Balancing'. 
Membangun akar sistem Yunani dan Hindu, algebra merupakan satu sistem yang menyatukan nombor rasional, nombor tidak rasional dan gelombang magnitud. Ahli matematik Al-Khwarizmi memperkenalkan konsep angka.

6. OPTIK


"Banyak kemajuan penting dalam kajian optik datang daripada kajian Islam." ujar Hassani. Antara tahun 1000 Ibn al-Haitham membuktikan bahawa manusia melihat objek dari pantulan cahaya dan masuk ke dalam mata, teori Euclid dan Ptolemy mengatakan bahawa cahaya dihasilkan dari dalam mata sendiri. Ahli Fizik Islam juga menemui fenomena kamera bagaimana imej mata boleh dilihat dalam hubungan antara optik dan otak.
p/s: Dari kerana mata... dan mempunyai kuasa... oh..aku terpesona. SubhanaAllah !ciptaan Tuhan Maha Esa.

7. UNIVERSITI


Pada tahun 859 seorang puteri muda bernama Fatima Al-Firhi menubuhkan sebuah universiti peringkat pertama di Maghribi Fez. Adik perempuannya Miriam pula mendirikan masjid indah yang berfungsi sebagai masjid dan universiti al-Qarawiyyin dan terus beroperasi selama 1 200 Tahun kemudian. Hassani mengatakan dia berharap orang akan ingat pembelajaran adalah teras tradisi Islam dan cerita tentang Al-Firhi bersaudara akan menjadi inspirasi wanita Islam di seluruh dunia.
p/s: Lebih ramai wanita bebanding lelaki yang menjejakkan kaki ke universiti. Apa pendapat anda?

8. BERUS GIGI


Menurut Hassani, Nabi Muhammad SAW memperkenalkan penggunaan berus gigi pertama kali pada tahun 600. Menggunakan ranting pohon Miswak, untuk membersihkan gigi dan menyegarkan nafas. Kandungan bahan dalam Miswak juga digunakan dalam ubat gigi moden.


9. ENGKOL


Sasar sistem automatik moden pertama kali datang dari dunia Muslim. Termasuk pemutar yang menghubungkan sistem. Dengan menukarkan gerakan berputar dengan gerakan lurus, pemutar memusingkan objek berat terangkat relatif lebih mudah. Teknologi tersebut ditemukan oleh Al-Jazari pada abad ke-12, kemudian digunakan dalam penggunaan basikal hingga kini.

Semua kesembilan penemuan teknologi dan perkembangan budaya hidup yang dinyatakan di atas jelas membuktikan bahawa tamadun Islam itu sangat unik dan banyak menyumbangkan kepada peningkatan taraf hidup manusia.

Justeru, marilah kita sama-sama menghayati dan mendalami denagn lebih lagi mengenai ilmu ketamadunan dan ilmu-ilmu kehidupan ini. Kita akan mendapati betapa besarnya Zat Allah S.W.T kurniakan kepada kita sekalian manusian tidak kira bangsa, agama dan keturunan.

Wassalam....





No comments:

Post a Comment